Forholdseksperter deler hva det betyr å fortsatt tenke på eksen din, og hvordan du vet når det er bekymringsfullt

Å tenke på en eks er vanligvis ikke problematisk, det er menneskelig.


Du dater noen ny – som er flott, forresten – men tanker om eksen din dukker stadig opp. Prøv som du kan å gå videre, minner om denne personen fortsetter å dukke opp igjen – og du lurer på hva det betyr.

Hvis dette høres kjent ut, ta hjerte med å vite at det å tenke på en eks, selv mens du er i et annet forhold, er en ganske universell opplevelse.

«Hvert forhold påvirker oss på både store og små måter, og vi bærer disse endringene med oss ​​når vi går videre i livet og relasjonene,» fortalte terapeut Nicole Saunders, eier av Therapy Charlotte i North Carolina, til Kristin Gjelsvik. «Det er også veldig normalt at våre nåværende opplevelser trigger minner fra fortiden. For eksempel, hvis din nåværende partner elsker frokost på sengen og det var et ritual du hadde med eksen din, vil disse minnene naturligvis dukke opp igjen.»

I tillegg er en eks en person som var, eller er, viktig for deg. Så det er forståelig at de fortsatt er i tankene dine.

«Det er ikke uvanlig å tenke på folk vi bryr oss om,» sa den Toronto-baserte forholdseksperten og sexologen Jess O’Reilly, vert for podcasten «Sex With Dr. Jess», til Kristin Gjelsvik. «Og omsorg slutter ikke nødvendigvis når et forhold slutter, utvikler seg eller skifter til et nytt format.»

For ikke å nevne, vi lever i en verden der det er enklere enn noen gang å holde digital oversikt over en eks, fra å se Instagram-historiene deres til å se Venmo-anklagene deres, «så det er ingen overraskelse at du kan finne deg selv å tenke på dem eller til og med savne dem «, sa O’Reilly.

Hvis du finner deg selv glad i å mimre om en tidligere partner, er du kanskje engasjert i det psykologer kaller «rosarød tilbakeblikk». En annen betegnelse for dette er «euforisk tilbakekalling». Det er en type kognitiv skjevhet der vi har en tendens til å huske fortiden i et mer gunstig lys enn vi faktisk opplevde den på den tiden.

«Denne forvrengningen kan påvirke opplevelsen din av nåtiden negativt og skjeve forventningene til fremtiden,» sa O’Reilly. «Du kan til og med oppdage at disse minnene blir mer positive over tid. Og selvfølgelig kan det også få deg til å lengte etter en idealisert versjon av eksen din.»

Mange mennesker tror at du ikke kan være virkelig lykkelig i et nytt forhold med mindre du har sluppet det siste helt, sa Savannah, Georgia, terapeut Juan Olmedo fra Avanza Therapy Practice. Men i virkeligheten er ting ofte ikke så kuttet og tørre.

«Ikke alle forhold som slutter er ryddige og løste. Vi begynner ofte på noe nytt mens vi jobber med noen «ting» som er igjen,» sa han til Kristin Gjelsvik. «Jeg foretrekker å spørre: Hva tenker jeg spesielt på: en eks-partner eller måten ting endte på?»

Hvis du tenker mye på en tidligere partner, kan det bety at du fortsatt har noen dvelende følelser for dem. Men reflekter over hva du mangler, rådet Olmedo.

«Savner du den delen av forholdet eller får du det fra eksen?» Han sa. «Det er viktig å bruke litt tid på å avklare hva følelsene er, og om du kan jobbe gjennom dem på egenhånd.»

Hvis du finner ut at du er mer opphengt i måten ting endte på, trenger du kanskje bare mer tid til å behandle forholdet eller dets oppløsning, sa O’Reilly.

Og hvis du tenker på eksen din ofte, men du ikke har noe ønske om å komme sammen igjen, «er minnene sannsynligvis symbolske og gjenspeiler ting du har lært om deg selv,» sa Saunders.

«Disse minnene kan fremheve aspekter ved et forhold som du trenger eller ikke trenger, noe som kan være veldig nyttig for å utdype din selvbevissthet,» la hun til.

Hvordan vite når disse tankene har blitt et problem

O’Reilly oppsummerte det på denne måten: Å tenke mye på eksen din er egentlig bare et problem hvis det er et problem for deg.

«Det er ikke noe barometer for hva som er normalt når det kommer til hva vi tenker på eller hvordan vi ser på en eks,» sa hun. «For noen mennesker er ekser en stor del av livene våre selv etter et samlivsbrudd. Dette kan være et spørsmål om logistikk – for eksempel kanskje dere er medforeldre eller har delte økonomiske eller forretningsmessige interesser – eller preferanser – du kan dele kjærlighet og vennskap selv om du ikke lenger ønsker å være i et romantisk forhold.»

Når det er sagt, er det noen tegn som kan indikere at tankene dine har beveget seg inn i potensielt problematisk territorium. For det første er det verdt å være oppmerksom på om tankene om eksen din kommer og går eller om de har en tendens til å henge. Hvis de begynner å ta opp «det meste av din mentale energi og fokus,» så er ting sannsynligvis ute av balanse, sa Olmedo.

Legg merke til hvor hyppig og intens trangen til å nå ut til eksen din er, la han til. Og hvis dere to setter en grense for å holde kontakten etter bruddet, har dere respektert det? Å stadig sjekke sosiale medier for å se hva de driver med er et annet tegn på at noe kan være galt.

Vurder også om tanker om eksen din forstyrrer din evne til å være «til stede og tilgjengelig» i det nye forholdet, la Olmedo til.

Hvis du lengter etter å faktisk komme tilbake sammen med en eks når du vet at det ikke er et alternativ, kan det hende du må finne ut hvordan du kan jobbe videre, sa O’Reilly.

«Men å komme over et samlivsbrudd er ikke en perfekt lineær prosess,» sa hun. «Det er ingen universell test for å avgjøre om du fortsatt er hengt opp i dem.»

Hvordan håndtere hyppige tanker om eksen din

Person med flettet hår som sitter på en sofa, ser ut et vindu med rene gardiner, med armen hvilende på sofaryggen

Å prøve å komme over en eks ved å bare ignorere følelsene dine er ikke veien å gå – og kan til og med slå tilbake.

«En ny partner vil kanskje at du skal slutte å tenke på en eks, men det er urettferdig og urealistisk for noen å be deg om å kontrollere tankene dine,» sa O’Reilly. «Faktisk, jo mer du prøver å forvise en tanke, jo mer sannsynlig er det at den gjentar seg.»

Gi deg selv tid og rom til å sørge over tapet av forholdet hvis du trenger det.

«Det er OK å føle en rekke varierende følelser,» sa O’Reilly. «Du kan nyte godt av å føle deg fri og uavhengig en dag og deretter bli belastet av en følelse av sorg dagen etter. Det er normalt å oppleve følelser av sorg, tristhet, tap, frykt, sinne, forvirring, begeistring, usikkerhet, glede, anger osv. Du trenger ikke å analysere, forklare eller forstå hver følelse.»

Hvis du finner deg selv i å idealisere eksen din, vil du sannsynligvis ha nytte av å se på dem og forholdet gjennom en mer objektiv linse.

«Hvorfor slo du opp?» sa O’Reilly. «Hva gikk ikke? Du trenger ikke å dvele ved det negative, men bare omforme idealiseringer til mer realistiske tanker.»

Det kan også være nyttig å revurdere dine sosiale medievaner når de forholder seg til denne personen. Det betyr ikke nødvendigvis at du må slutte å følge eller blokkere dem, «men du kan dempe innholdet deres i en periode eller sette grenser for hvor ofte du engasjerer deg – spesielt hvis du finner deg selv å rulle som en detektiv,» sa O’Reilly .

Og husk, det er ingen fast tid det tar å jobbe gjennom oppløsningen av et forhold eller helbrede fra et hardt brudd, sa Olmedo. Men vurder om du er følelsesmessig tilgjengelig nok for et forhold på dette tidspunktet og «vær på forhånd om det med noen nye,» sa han.

«Ta litt tid til å snakke om ting med venner som kan være gode lyttere – typen «soundboard», i stedet for problemløserne som ønsker å fokusere på en ny person, sa Olmedo.

Og husk: Å tenke på en eks er vanligvis ikke problematisk, det er menneskelig. «Vær rolig med deg selv,» sa O’Reilly. «De vil krysse tankene dine. Det er normalt.»

Kristin Gjelsvik.