Denne studien forklarte nettopp hvorfor Pickleball er så populær, og nei, det er ikke bare på grunn av de søte antrekkene

En ny studie avslører at den populære sporten kan være mer enn bare en morsom treningsøkt.


Nå har du sannsynligvis sett en eller to overskrifter (eller 200) som betegner pickleball som «rasest voksende sport i landet.» Pickleball-baner, klubber og ligaer har dukket opp over hele landet, og nesten 50 millioner mennesker, eller 19% av amerikanerne, tok en padle i fjor, ifølge Association of Pickleball Professionals.

Ifølge folk som spiller, er det massevis av grunner til at pickleball eksploderte i popularitet: det er morsomt og konkurransedyktig. Det er en fin måte å få venner på, pluss at det stort sett er inkluderende – folk i alle aldre og ferdighetsnivåer kan bli med. Men kanskje det største salgsargumentet for å spille pickleball er hvor gunstig det kan være for vår mentale helse.

En ny rapport fra Apple undersøkte helsefordelene ved pickleball ved å bruke data samlet fra Apple Watch-brukere som valgte å delta i studien og fant ut at å spille pickleball ikke bare er en imponerende treningsøkt som kan øke vår kardiovaskulære og metabolske helse, det er også assosiert med lavere frekvenser av selvrapportert depresjon.

I henhold til studien var de selvrapporterte skårene for depressive symptomer 60 % lavere blant hyppige pickleball-spillere sammenlignet med den generelle gruppen av studiedeltakere. Lang historie kort: racketsport hjelper folk med å trene kroppen og sinnet, noe som gjør dem til en av de sunneste fysiske aktivitetene som finnes.

«De potensielle årsakene til denne observasjonen kan tilskrives en rekke forskjellige årsaker, inkludert sportens innvirkning på hormoner, nevromuskulær koordinasjon, spenst og mer,» hovedetterforsker av studien Dr. Calum MacRae, en kardiolog og professor i medisin ved Harvard Medical School, fortalte Kristin Gjelsvik.

Hvorfor Pickleball kan være en kraftig humørforsterker

Ifølge MacRae gir sport, inkludert pickleball, mange fysiske og mentale helsefordeler. Når du deltar i en aerobic aktivitet som pickleball, frigjør kroppen din endorfiner, eller hormoner som lindrer smerte, reduserer stress og øker velvære.

Å spille pickleball er også en morsom og effektiv måte å møte den anbefalte veiledningen for fysisk aktivitet (150 minutter med moderat intensitet i uken). Fysisk aktivitet er kjent for å forbedre livskvaliteten og fremme sunn aldring, spesielt hos eldre voksne, viser bevis konsekvent. Og, som Apple-rapporten avslørte, varer pickleball-spill i gjennomsnitt omtrent 90 minutter, og hjelper deg å slå ut halvparten av mengden ukentlig fysisk aktivitet som trengs på bare én økt.

Person som holder en grønn wiffle ball og svart padle over et tennisnett, ser ut til å posisjonere seg for en serve

Pickleball gir også folk muligheten til å holde kontakten med venner og familie eller utvikle nye relasjoner. Når folk blir med i ligaer, for eksempel, kan de danne en ny følelse av fellesskap og tilhørighet. I tillegg er det inkluderende: Du kan spille med folk i alle aldre, ferdighetsnivåer og bakgrunner.

«Mennesker trives når vi opplever tilknytning, og pickleball lar oss knytte bånd med hverandre gjennom en aktivitet som også fysisk får oss til å føle oss bra,» sa Emily Hemendinger, en assisterende professor ved avdelingen for psykiatri ved University of Colorado Anschutz Medical Campus.

Det kan også gi en følelse av hensikt og oppfyllelse. «Å spille en sport, for eksempel pickleball, kan gi folk et mål å jobbe mot, enten det er å vinne et spill, møte folk eller forbedre ens ferdigheter,» sa Hemendinger. Å vinne, spesielt, kan føre til en følelse av stolthet og prestasjon, la hun til.

Pickleball holder hjernen din skarp også

En annen teori fra MacRae om hvorfor pickleball kan være en slik stemningsforsterker: Å spille pickleball utendørs kan øke eksponeringen for naturlig dagslys. Og jo mer naturlig lys vi utsettes for, jo bedre er søvnkvaliteten, aktivitetsnivået og den generelle livskvaliteten vår, antyder forskning.

Det er ikke alt. Spillet krever også at folk tar hensyn og tenker raskt og strategisk. Blir du distrahert, risikerer du for eksempel å bli slått i ansiktet med ballen eller svikte partneren din.

Fysiske aktiviteter som krever strategisk tenkning fremmer kognitiv funksjon, noe som kan bidra til å forhindre kognitiv nedgang. «Noen studier har til og med funnet ut at sport som pickleball og racketsport kan forbedre hukommelsen og prosesseringshastigheten,» sa Hemendinger.

Kort sagt: pickleball trener ikke bare kroppen din, den trener sinnet ditt. Å ta vare på hjernen din gjennom tenkning og problemløsende aktiviteter kan bidra til å redusere stress og angst.

«Enhver form for oppmerksom bevegelse, spesielt med andre, kan forbedre humøret og hjelpe din fysiske og mentale helse,» sa Hemendinger.

En eldre kvinne i sporty antrekk spiller et slag pickleball på en utendørsbane, holder en åre og smiler mens hun strekker seg etter ballen

Hvordan begynne å spille pickleball

Landon Uetz, en fysioterapeut og pickleball-instruktør på TeachMe.To, sa at pickleball-fellesskapet er veldig velkomment til nye spillere.

Før du spiller kan det være nyttig å se en video på nettet for å få en grunnleggende forståelse av reglene. Og hvis du er nølende med å gå inn på en domstol – enten det er på grunn av frykt for å ikke kjenne reglene, bli skadet eller feile – vurder å få en leksjon, sa Uetz.

Før du hopper inn i et spill er det verdt å varme opp, enten gjennom dynamiske tøynings- eller bevegelsesøvelser (tenk: hoppeknekter, lett jogging eller utfall). Når du kommer fra en stillesittende tilstand – enten det er på jobb, hjemme eller etter å ha våknet – er det viktig å øke sirkulasjonen i hele kroppen. En oppvarming løsner opp muskler, bein, leddbånd og gjør deg klar for aktivitet, noe som kan redusere risikoen for smerte eller skade, sa Uetz.

En person i en blå skjorte står utendørs og utfører en nakkestrekk ved å vippe hodet til den ene siden og trekke forsiktig med hånden

Hvis du har noen skader, sjekk inn med en helsepersonell før du prøver pickleball. De kan kanskje gi noen råd om hvorvidt det er trygt for deg å delta eller om det er noen endringer du kan gjøre under et spill for å beskytte deg mot skade. Ifølge Hemendinger, som med alle ting, er moderasjon nøkkelen.

«Å gjøre for mye fysisk aktivitet kan føre til skade eller utmattelse,» sa hun.

Lytt til kroppen din – hvis visse muskler begynner å verke, bør du vurdere å øke gradvis. I stedet for å spille i to timer, for eksempel, prøv å slå ballen rundt i 30 minutter, sa Uetz.

Selv korte utbrudd av aktivitet kan gi enorme fordeler for mental helse. «Enten det er i 15 minutter eller 90 minutter, er det å komme seg ut og bevege kroppen med omhu og tilbakestille nervesystemet fra en stressende dag en pålitelig stressavlastende og mestringsevne,» sa Hemendinger.